Karl Ludvig Mauland om coaching i BDO:
– Bidrar til å skape en sunn og åpen kultur
BDO Business Services har tatt et aktivt grep for å styrke både kultur og lederutvikling gjennom coaching. Ved å engasjere en ekstern coach har bedriften oppnådd positive resultater, både for enkeltindivider og team.
Karl Ludvig Mauland, som er partner og leder for Business Services region øst i BDO, forklarer hvordan en ekstern coach blant annet fungerer som et verdifullt sikkerhetsnett.
– Selv om vi allerede har et sterkt fokus på internkultur, kan en ekstern coach fange opp ting som kan gå under radaren. En coach er en nøytral part som kan bidra til å løse utfordringer før de vokser seg store, sier han.
Coaching – en ventil og et verktøy for utvikling
Bedriften startet med et ad-hoc-tilbud, der alle ansatte fikk muligheten til å gå til coaching om hva som helst, uten spørsmål eller betingelser. Dette fungerte som en ventil for de ansatte og ga dem en trygg og fortrolig samtalepartner utenfor det vanlige arbeidsmiljøet.
– Vi ønsket å skape en arena der ansatte kunne få luftet tanker og følelser, helt uavhengig av tema. Dette har vist seg å være utrolig verdifullt for både de ansatte og bedriften, forteller Karl Ludvig.
I tillegg til ad-hoc-tilbudet har bedriften også gitt ansatte mulighet til å delta i lengre coachingløp der fokuset er å identifisere og utvikle egne styrker. Dette har vært spesielt nyttig for de som ønsker å jobbe mer målrettet over tid.
Effekten av team-coaching
For å styrke samarbeidet i bedriften har coachen også fasilitert team-coaching. Hensikten er å forbedre samspillet i teamene og utnytte hverandres styrker på en mer effektiv måte.
– Gjennom team-coaching ønsker vi å skape en arena der medlemmene blir bedre kjent med hverandre og legger til rette for utvikling både individuelt og som team. Selv om tilbudet er relativt nytt, har vi allerede sett positive resultater og har stor tro på at dette vil styrke teamdynamikken ytterligere.
Åpen bedriftskultur som fremmer utvikling
BDO er en bedrift med mange høyt utdannede medarbeidere og en allerede velfungerende bedriftskultur. Karl Ludvig mener dette er en nøkkel til coachingens suksess.
– Vi har en kultur preget av åpenhet og er ikke redde for å adressere utfordringer, snarere tvert imot. Ved å bearbeide det som utfordrer oss, bidrar vi til løsning og utvikling. Coaching hjelper oss med å våge å møte disse utfordringene og bidrar til en sterk bedriftskultur, forklarer han og oppsummerer:
– For vår bedrift har coaching styrket både enkeltpersoner og team, samtidig som det har støttet bedriftens arbeid med å skape en sunn og åpen kultur.
Ansattes tilbakemeldinger på coaching
Karl Ludvig Mauland i BDO forteller at tilbakemeldingene fra de som har benyttet coachingtilbudet har vært svært positive. Ansatte føler at bedriften har tro på dem og at den er villig til å investere i deres trivsel og utvikling.
– De ansatte rapporterer at coaching har hatt en tydelig positiv innvirkning på arbeidshverdagen. Det handler om bevisstgjøring av egne styrker og verdier, samt en dypere forståelse av ulikheter og hvordan disse kan skape gjensidige synergier.
Positivt for både medarbeidere og bedriften
Mauland understreker at tilrettelegging for individuell utvikling også gir betydelige fordeler for bedriften.
– Vi ser at coaching i BDO bidrar til økt trivsel på arbeidsplassen, og det er naturligvis positivt for både medarbeidere og bedriften som helhet, sier han.
Hvordan kan man få de ansatte i en bedrift til å øke produktiviteten, motivasjonen og engasjementet?
Les hvordan BDO bruker coaching for økt trivsel på arbeidsplassen
Hermann Grøv i Cevic Consulting:
Om verdien av coaching
i en positiv bedriftskultur
Hermann Grøv i Cevic Consulting har jobbet som coach i BDO i to år og har opparbeidet seg verdifulle erfaringer. Han føler seg heldig som får bidra til menneskers personlige og profesjonelle utvikling.
– Som coach har jeg privilegiet av å følge mennesker på deres utviklingsreise. I så måte ser jeg på meg selv som en kjentmann og tilrettelegger, sier han.
Robuste og varige endringer
Hermann understreker at selv om coaching ofte handler å bevisstgjøre på styrker og muligheter, er prosessene ikke alltid enkle.
– Vi har alle våre utfordringer som med fordel kan identifiseres og bearbeides. Dette er en grunnleggende viktig del av coachingprosessen og en forutsetning for positiv utvikling. Når vi gjør erkjennelser som går litt dypere, blir endringene også robuste og varige – og det er jo det vi søker, sier Hermann.
Gjennom sitt arbeid med BDO har Hermann opplevd en kultur som er åpen for å identifisere og håndtere utfordringer. Han mener at denne åpenheten er avgjørende for å oppnå de positive og varige endringene bedriften ønsker.
Coaching i BDO
Hermann fremhever også verdien av å arbeide med en bedrift som allerede har en etablert og positiv kultur. Han mener dette har vært en nøkkelfaktor for at coachingprosessen har blitt godt mottatt av de ansatte i BDO, med merkbare resultater både for enkeltpersoner og team.
– Når vi sammen våger å møte utfordringer og tilrettelegger for læring og utvikling, kan vi oppnå betydelige og positive endringer. Dette arbeidet gir virkelig mening, avslutter Hermann.
Kort om Hermann Grøv i Cevic Consulting AS
Hermann har bred erfaring fra næringslivet som leder og gründer. Han har startet og utviklet flere bedrifter, skapt gode økonomiske resultater, bygget sterke team og ikke minst sunne arbeidsmiljø. Han er kjent som en engasjerende, positiv og støttende leder som evner å skaper entusiasme og samarbeid. Hermann har utdannelse i økonomi og ledelse, markedsføring og eiendomsmegling, samt Sertified Professional Coach (ECPC).
Som coach og konsulent deler Hermann nå sin omfattende erfaring og innsikt for å hjelpe andre til å bli bedre ledere, kollegaer og mennesker.